5 sprawdzonych sposobów na zwiększenie motywacji do ćwiczeń

Osoba trzyma ręce w górze w oznace zwycięstwa. Widok na morze.

Motywacja do ćwiczeń to integralny element regularnej aktywności fizycznej. Nie wystarczy karnet do siłowni, buty i strój sportowy bez odpowiedniej mobilizacji do treningu. Jak zwiększyć motywację do ćwiczeń, by w możliwie krótkim czasie cieszyć się efektami?

Motywacja do ćwiczeń – od czego zacząć?

Motywacja do ćwiczeń to ogół czynników, które pobudzają nas do wykonywania wybranej aktywności fizycznej. Motywacja do treningu jest potrzebna nie tylko, by rozpocząć przygodę ze sportem, ale także, by wytrwać w treningowej rutynie. 

Jak zmusić się do ćwiczeń? Najlepiej byłoby, gdybyśmy nie kojarzyli aktywności fizycznej z czymś nieprzyjemnym, do czego trzeba się zmuszać, dlatego warto wybrać rodzaj treningu, który sprawia nam przyjemność. Jesteśmy różni, więc tak samo odmienne są nasze potrzeby i oczekiwania. Nie każdy lubi biegać czy podnosić ciężary i w związku z tym, aby utrzymać motywację do ćwiczeń, dana forma wysiłku fizycznego powinna być dobrana indywidualnie . 

Motywacja do ćwiczeń:

  • pozwala czerpać przyjemność z prowadzonej aktywności;
  • jest źródłem zadowolenia z siebie;
  • umożliwia wytrwanie w działaniu;
  • daje poczucie wkładania mniejszego wysiłku, niż jest w rzeczywistości.

Najlepsza motywacja do treningu wynika z wewnętrznych potrzeb i będzie zawsze skuteczniejsza, niż motywacja zewnętrzna, czyli działanie pod przymusem. Często niezbędne jest przeprowadzenie wewnętrznego dialogu, który pomoże nam ustawić aktywność fizyczną jako jeden z priorytetów, niezależnie od pobudek, które popychają nas do działania.

5 sposobów na zwiększenie motywacji do ćwiczeń

1.    Ustal cel.

Pierwszym krokiem wywołania skutecznej motywacja do ćwiczeń jest zidentyfikowanie celu. I tutaj podobnie, każdy z nas może mieć inne pragnienia, stąd wynikać będą inne pobudki skłaniające do podejmowania konkretnych działań. 

Czytaj również:  Zdrowe przekąski – co jeść między posiłkami?

Motywacja do treningu na siłowni będzie związana z konkretnymi korzyściami  wynikającymi z ćwiczeń oporowych takich jak: poprawa proporcji sylwetki, budowa masy mięśniowej, wzrost siły mięśni. Jako motywator do treningu świetnie sprawdzi się wówczas trener personalny, który nie tylko będzie wspierał w dążeniu do celu, ale także przypilnuje prawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń.

Wielu z nas potrzebuje motywacji do ćwiczeń w domu i tu bardzo pomocna może okazać się wybrana aplikacja z treningami, które są zaprojektowane do samodzielnego wykonania w domowym zaciszu. 

Motywacja do ćwiczeń, która opiera się na dążeniu do konkretnego celu, wymaga dokładnego sprecyzowania, jaki efekt chcemy osiągnąć. 

Cel musi być:

  • jasno ustalony (np. redukcja masy ciała);
  • realny do zrealizowania (np. schudnę 4 kg);
  • określony w czasie (np. schudnę 4 kg w 3 miesiące);
  • wymierny (np. redukcja masy ciała kontrolowana pomiarami);
  • istotny (redukcja masy ciała poprawi moje parametry zdrowotne). 

2.    Zdefiniuj korzyści

Przed rozpoczęciem aktywności, zawsze warto zadać sobie pytanie, dlaczego warto ćwiczyć i co zawdzięczamy regularnej aktywności fizycznej.

Co motywuje do ćwiczeń?

  • poprawa stanu zdrowia;
  • poprawa wydolności tlenowej organizmu;
  • usprawnienie procesów detoksykacji;
  • wsparcie odporności organizmu;
  • dotlenienie i odżywienie tkanek;
  • poprawa pracy mózgu;
  • obniżenie stresu;
  • poprawa nastroju;
  • wzmocnienie siły mięśni. 
  • redukcja tkanki tłuszczowej;
  • poprawa jędrności skóry;
  • poprawa sylwetki;
  • wzrost samooceny;
  • postrzeganie siebie, jako osoby bardziej atrakcyjnej. 

3.    Ustal plan działania

Motywację do treningu może podnieść ustalenie konkretnego planu działania i zastosowanie metody małych kroczków. Jeżeli mamy ustalony cel to naturalną konsekwencją będzie ustalenie właściwej drogi realizacji. 

Motywacja do ćwiczeń – zaplanuj swoje działania.

  • Kup karnet do klubu fitness 

Podtrzymanie motywacji do treningu na siłowni będzie możliwe, jeśli znajdziemy klub fitness z dobrze wyposażoną strefą do treningu oporowego, maszynami do treningu cardio, ciekawą ofertą zajęć grupowych. Powinno być to miejsce, w którym będziemy czuli się komfortowo. Ważna też będzie lokalizacja, gdyż dalekie dojazdy mogą skutecznie zniechęcać do ćwiczeń. 

  • Rozpocznij współpracę z trenerem personalnym
Czytaj również:  Dieta wysokobiałkowa i jej wpływ na organizm

Na początku swojej drogi treningowej warto wykupić przynajmniej kilka lekcji z trenerem personalnym. Będzie on zapewniał wsparcie merytoryczne w zakresie treningu, ale – co najważniejsze – będzie to nasz największy sprzymierzeniec i motywator do treningu. 

  • Wybierz ulubione zajęcia fitness

Ćwiczenia w grupie dają niesamowitą motywację do ćwiczeń. Zapisz się na jogę, spinning lub zajęcia ze sztangami. 

  • Wybierz się na zakupy do sklepu sportowego

Planujesz zmienić swoje życie, więc zainwestuj w wygodny strój sportowy i buty dostosowane do wybranej aktywności. W nowym stroju poczujesz się atrakcyjnie, co będzie dawało dodatkową motywację do ćwiczeń. 

  • Znajdź partnera treningowego

Najlepsza motywacja do treningu to znalezienie partnera treningowego, szczególnie jeśli szukasz motywacji do ćwiczeń w domu lub odstrasza Cię atmosfera głośnego fitness klubu. Porozmawiaj ze swoimi znajomymi, a z pewnością znajdzie się ktoś, kto również planuje zmianę stylu życia i będzie Ci towarzyszył w drodze do celu. Partner treningowy zapewni nie tylko towarzystwo, ale przede wszystkim będziecie sobie dostarczać wzajemnej motywacji do ćwiczeń. 

4.    Mierz efekty treningu

Nic nie daje większej motywacji do ćwiczeń niż osiągane efekty. Zaplanuj sobie dni, kiedy będziesz mierzyć np. masę ciała i obwody. Dobrym pomysłem jest także cykliczne robienie zdjęć, na których widać zmiany, jakie zachodzą w Twoim ciele. 

Warto też podkreślić, że efekty treningu przychodzą falowo i mogą występować okresy stabilizacji masy ciała i trzeba mieć tego pełną świadomość.

5.    Nagradzaj się

Doceniaj swoje zmagania w drodze o zdrowie i wymarzoną sylwetkę. Zakup ubrania rozmiar mniejszego nie tylko odświeży Twoją garderobę, ale także będzie świetną motywacją do kontynuowania ćwiczeń. 

Pamiętaj jednak, że niezdrowe jedzenie typu fast-food nie powinno być nagrodą za trudy treningu. Zbyt często stosowany tzw. cheat day, to kiepski pomysł. Wprowadzenie diety treningowej będzie sprzyjać szybszemu osiąganiu efektów. Warto jednak sprawdzić przepisy na bardziej dietetyczne wersje popularnych przekąsek lub deserów. Będzie to dodatkowo okazja do czerpania radości z kulinarnych eksperymentów. 

Czytaj również:  Redukcja tkanki tłuszczowej – sposoby jak pozbyć się tkanki tłuszczowej