Co to jest ciałopozytywność? Czym jest ruch Body Postive?

Kobieta tańcząca na łące przy zachodzie słońca.

Body positive to trend, którego głównym przesłaniem jest akceptacja własnego ciała. Ciałopozytywność, jest odpowiedzią na wyidealizowane wyobrażenie, jak powinniśmy wyglądać. Jakie są główne założenia ruchu body positive?  

Body positive – co to znaczy?

Ruch body positive sprowadza się do pozytywnego podejścia do cielesności bez względu na niedoskonałości sylwetki. Trend ciałopozytywności głosi tezę, że nie należy definiować wartości człowieka przez pryzmat wyglądu zewnętrznego, masy ciała, czy obwodóworaz innych cech, które nas różnicują.

Presja mediów społecznościowych u niektórych osób, może powodować frustrację, że nie spełniają pewnych wyimaginowanych standardów związanych z atrakcyjnością. Jest to szczególnie niebezpieczne w przypadku młodych osób, które szukają wzoru do naśladowania i dążą za wszelką cenę do „idealnego” rozmiaru. Body positive plus size uznaje za rozmiar taki, jak każdy inny i podkreśla, że to jak wyglądamy, jest uwarunkowane nie tylko stylem życia, ale także cechami genetycznymi oraz stanem zdrowia. 

Body positive – co to?

  • promowanie akceptacji własnej fizyczności;
  • zmiana podejścia społeczeństwa w kwestii postrzegania ciała;
  • ruch, który pomaga ludziom budować pewność siebie;
  • ciałopozytywność obala nierealistyczne standardy sylwetkowe;
  • zmiana nastawienia do aktywności fizycznej i diety;
  • akceptacja naturalnych zmian związanych z naturalnym starzeniem się organizmu lub okresem ciąży. 

Body positive pomaga zbudować właściwą relację ze swoim ciałem i co prowadzi do odnalezienia własnej tożsamości. Określa właściwy stosunek do diety, treningu, stawiając jako priorytet utrzymanie zdrowia i ogólnej sprawności fizycznej. Uświadamia, że wszyscy jesteśmy równi bez względu na uwarunkowania związane z wyglądem zewnętrznym, rasą, płcią, orientacją seksualną lub ewentualnym stopniem niepełnosprawności. 

Czytaj również:  Kwasy omega-3 - właściwości i zalety kwasów tłuszczowych

Pierwsze doniesienia związane z szeroko pojętą ciałopozytywnością pochodzą z późnych lat sześćdziesiątych. National Association to Advance Fat Acceptance rozpoczęło swoją działalność w 1969 r. Do dziś organizacja dba o edukację społeczeństwa i zwraca uwagę na dyskryminację ludzi ze względu na masę ciała lub wzrost. 

Ruch body positive do swojej obecnej postaci formował się od około 2012 r. Początkowo swoje tezy opierał na kwestionowaniu nierealistycznych standardów kobiecego piękna. Hasła głoszone przez ruch body positive można sprowadzić do jednego stwierdzenia, że „wszystkie ciała są piękne” bez względu na rozmiar i niedoskonałości. 

Body positive, a otyłość

 Ciałopozytywność nie ma nic wspólnego z promowaniem otyłości i niezdrowego trybu życia. Podstawą ruchu body positive, owszem jest właściwa relacja ze swoim ciałem i poszanowanie drugiego człowieka bez względu na jego odmienność. 

Należy jednak podkreślić, że otyłość według ICD-10 jest chorobą, czyli zaburzeniem czynności organizmu, które jest wywołane czynnikami chorobotwórczymi. Zwykle współwystępuje wraz z nadciśnieniem i cukrzycą typu 2, tworząc tzw. zespół metaboliczny. Nadmierna masa ciała z punktu widzenia zdrowotnego jest szkodliwa. Wpływa na ryzyko występowania choroby zwyrodnieniowej stawów i w dużej mierze ogranicza sprawność fizyczną. Wobec tego otyłości, tak jak żadnej innej choroby nie należy akceptować, a leczyć.  

Ruch body positive nie odcina się od osób walczących z otyłością. Daje wsparcie psychologiczne i merytoryczne w zakresie zmiany nawyków prowadzących do poprawy stanu zdrowia. 

Ciałopozytywność odnosząc się do akceptacji i poszanowania swojego organizmu, w pewnym sensie chroni przed zagrożeniami związanymi z zaburzeniami odżywiania. 

Kobieta ćwicząca jogę na skalę. W tle widok jeziora i gór.

Ruch body positive – dlaczego jest potrzebny?

Body positive to przedstawianie ludzkiego ciała takim, jakie jest, przy jednoczesnym promowaniu zdrowego stylu życia opierającego się na zbilansowanej, odpowiednio dobranej diecie i aktywności fizycznej, która ma na celu utrzymanie sprawności. Dużą wagę przykłada się do uwarunkowań psychicznych, które często są przyczyną zaburzeń. 

Czytaj również:  Dieta oczyszczająca – zasady, przebieg i wpływ na organizm

Problemy, spowodowane złym postrzeganiem własnego ciała.

  • Zaburzenia odżywiania

Body positive wskazuje, że zbyt restrykcyjne podejście do diety, eliminacje niektórych składników pokarmowych, obsesyjne liczenie kalorii lub przewlekle stosowany deficyt energetyczny może prowadzić do powstawania niedoborów i obciążać funkcjonowanie wszystkich układów ustroju. Unikanie niektórych potraw, grup produktowych, które zostaną subiektywnie ocenione jako niezdrowe to zaburzenie o nazwie ortoreksja. Ortorektycy często rezygnują z kontaktów towarzyskich, obiadów rodzinnych lub przychodzą na spotkania z własnym jedzeniem.Ortoreksja może prowadzić do wystąpienia anoreksji, czyli śmiertelnej choroby o podłożu psychicznym wynikającej z zaburzonego postrzegania własnego ciała. 

  • Niska samoocena

Badania wskazują, że brak akceptacji własnego ciała powoduje niską samoocenę u nastolatków niezależnie od wieku, płci, masy ciała, pochodzenia etnicznego i statusu ekonomicznego. Wśród młodych osób wyznacznikiem popularności jest w dużej mierze atrakcyjny wygląd. 

  • Depresja

Niezadowolenie z własnego ciała może przyczyniać się do powstawania depresji. Warto wspomnieć, że dużo częściej incydentów depresyjnych doświadczają kobiet. W kontekście body positive to właśnie kobiety są oceniane i dyskryminowane z powodu wyglądu. 

O body positive mówi się głównie w kontekście plus size. Jednak ciało pozytywność to akceptowanie nie tylko swoich kształtów, ale dysproporcji sylwetki np. większych ud, czy węższych ramion. Powodem do wstydu dla wielu kobiet jest cellulit, rozstępy, czy fałdka na brzuchu. Wiele szczupłych osób także z różnych powodów wstydzi się swojego ciała, uważając je za nieidealne. 

Dążenie do wymarzonego wyglądu, szczególnie okupione wyrzeczeniami i ciężkimi treningami często niestety nie daje spełnienia, a obciążony organizm zaczyna chorować. 

5 przesłanek body positive 

1.    Jesteś wystarczająca/wystarczający.

2.    Nie porównuj się z innymi (chyba, że czerpiesz motywację i inspirację).

3.    Każde ciało ma inną historię.

4.    Jedz zdrowo, dla… zdrowia.

5.    Trenuj dla przyjemności.  

Czytaj również:  Dieta 1200 kcal – czy taka liczba kalorii jest zdrowa?