Dieta kopenhaska – zasady i jej negatywny wpływ na organizm

Czerwone mięso, ser żółty, jaja oraz soczewica i ciecierzyca w miseczkach na drewnianym stole

Dieta kopenhaska to niedoborowa dieta odchudzająca, która swoją popularność zdobyła, dając obietnicę szybkiej utraty masy ciała. Zwana też dietą 13-dniową, bo tyle czasu należy stosować menu diety kopenhaskiej. Jakie są główne założenia diety kopenhaskiej i dlaczego może być niebezpieczna dla funkcjonowania organizmu?

Dieta kopenhaska – na czym polega?

Dieta kopenhaska to niskoenergetyczna dieta odchudzająca, która zakłada wysokie spożycie produktów białkowych przy jednoczesnym ograniczeniu tłuszczów, węglowodanów i błonnika pokarmowego. Celowość stosowania diety kopenhaskiej nie jest poparta żadnymi badaniami i nie istnieją wiarygodne źródła naukowe potwierdzające bezpieczeństwo jej wprowadzenia. 

Kalorie przewidziane w dziennym jadłospisie diety kopenhaskiej nie przekraczają 1000 kcal, wobec czego nie zabezpieczają nawet podstawowej przemiany materii osoby dorosłej. Niedostateczny dowóz kalorii skutkuje występowaniem zaburzeń związanych z gospodarką metaboliczną i hormonalną. Drastycznie obniżona dzienna wartość energetyczna powoduje osłabienie, bóle głowy i stałe uczucie zimna. Silny głód i potrzeba przyjęcia pokarmu będzie dodatkowo wpływać na zaburzenia koncentracji, rozdrażnienie, problemy z zasypianiem i regeneracją. 

Skuteczność diety kopenhaskiej w odniesieniu do redukcji masy ciała budzi wiele kontrowersji. Początkowo dochodzi do utraty kilogramów, jednak wynika to z obniżenia retencji wody w organizmie, a nie redukcji tkanki tłuszczowej. Niestety w krótkim czasie po zakończeniu stosowania diety kopenhaskiej następuje efekt jojo, czyli powrót do wyjściowej masy ciała. Brak efektów w dłuższej perspektywie jest powodem frustracji i zniechęca osoby otyłe do podjęcia kolejnych prób nawet zdrowej redukcji masy ciała. 

Dieta kopenhaska – zasady  

Twórcy diety kopenhaskiej ustalili rygorystyczne zasady, według których tworzony jest jadłospis i ogólne zalecenia obowiązujące w trakcie jej stosowania.  

Czytaj również:  Metabolizm – czym jest? Co spowalnia, a co przyspiesza metabolizm?

Zasady diety kopenhaskiej.

1.    Czas stosowania diety kopenhaskiej to 13 dni. 

2.    Dieta kopenhaska menu – dzienna kaloryczność poniżej 1000 kcal na dobę, średnio 800 kcal.

3.    Dieta kopenhaska zakłada dokładny jadłospis, który nie może ulegać modyfikacjom. W sytuacji gdy dojdzie do zmiany, należy dietę przerwać, a ponowne jej zastosowanie jest możliwe dopiero po upływie 3 miesięcy.

4.    Jadłospis w diecie kopenhaskiej obejmuje spożycie 3 posiłków o stałych porach. 

5.    Plan posiłków w diecie kopenhaskiej wygląda następująco: śniadanie powinno wystąpić pomiędzy godziną 8.00, a 9.00, obiad w oknie żywieniowym 12.00-14.00, a kolacja w godzinach między 17.00, a 18.00. 

6.    Jadłospis diety kopenhaskiej bazuje na chudych produktach białkowych takich jak: mięso, ryby, jaja, produkty mleczne – jogurty, sery typu cottage. 

7.    Z menu diety kopenhaskiej wyklucza się produkty węglowodanowe zbożowe takie jak pieczywo (dozwolone 4 kromki podczas 13 dni trwania diety), ryż, kasze i makarony. Dozwolona jest niewielka ilość niskocukrowych owoców i warzyw.

8.    Podaż tłuszczy w diecie kopenhaskiej ogranicza się do niewielkiej ilości oliwy – maksymalnie kilka łyżek przez cały okres trwania diety. 

9.    Codziennie należy wypijać co najmniej 2 litry wody. Dozwolona w diecie kopenhaskiej jest kawa i herbata. 

10.  Nie wolno żuć gumy do żucia. 

11. W menu diety kopenhaskiej wykluczone są przyprawy i nie używa się soli. 

12. W diecie dozwolone jest stosowanie suplementów diety.

Dieta kopenhaska może być powtórzona dopiero po upływie 2 lat. Mimo że jadłospis diety kopenhaskiej zakłada jedynie 13-dniowe menu, to fakt, że jest to dieta niezbilansowana i niedoborowa może powodować poważne konsekwencje zdrowotne. 

Widok z góry na produkty – ryby na talerzu, ciecierzyca, ser żółty, suszone owoce

Dieta kopenhaska, a zdrowie

Dieta kopenhaska, a wpływ na zdrowie to temat, który nie budzi kontrowersji. Zarówno lekarze, fizjolodzy, jak i dietetycy są zgodni, że stosowanie diety kopenhaskiej może być niebezpieczne dla zdrowia. Często obietnica szybkich efektów diety kopenhaskiej, jako diety redukcyjnej skłania osoby borykające się z nadmierną masą ciała do podjęcia niezdrowego wyzwania. Restrykcyjne zasady diety kopenhaskiej powodują niedobory składników pokarmowych oraz zachwianie dysproporcji w podaży białka, tłuszczów i węglowodanów. Zbyt niska podaż kalorii powoduje spadek przemiany materii, dlatego po zakończeniu diety kopenhaskiej występuje efekt jojo. 

Czytaj również:  Diety odchudzające - skuteczne, diety, które pomogą Ci schudnąć!

Niska zawartość błonnika zaburza perystaltykę jelit, co ma wpływ na rytm wypróżnień i tempo opróżniania jelit z treści pokarmowej.

Dieta kopenhaska – przeciwwskazania:

  • Choroby układu sercowo-naczyniowego;
  • Choroby układu pokarmowego;
  • Choroby układu moczowego;
  • Choroby metaboliczne – przede wszystkim cukrzyca;
  • Zbyt młody wiek;
  • Zbyt podeszły wiek. 

Stosowanie diety kopenhaskiej jest sprzeczne z założeniami podstawowych zasad dietetyki i wprowadza niezdrowe nawyki jak np. picie kawy na czczo. Jako że jest to dieta eliminacyjna, inicjuje powstawanie niedoborów, a niedostateczna ilość związków mineralnych będzie zaburzała gospodarkę wodno-elektrolitową. Brak wystarczającej ilości energii pochodzącej z pożywienia będzie wpływać na nagłe spadki glukozy we krwi, a negatywne skutki hipoglikemii, do których należą omdlenia i utrata przytomności, są niebezpieczne dla zdrowia i życia. Dotyczy to głównie osób z zaburzeniami gospodarki cukrowej, którym dedykowana jest dieta cukrzycowa

Warto zauważyć, że śniadania w diecie kopenhaskiej zakładają najmniejszy udział w dobowym dowozie kalorii. Zaprzecza to zaleceniom Instytutu Żywności i Żywienia, gdzie podkreśla się rolę śniadań w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. 

Pamiętajmy, że zdrowa redukcja masy ciała to proces, który jest rozłożony w czasie. Prawidłowe odchudzanie obejmuje zmianę nawyków żywieniowych i wdrożenie aktywności fizycznej.