Dieta oczyszczająca – zasady, przebieg i wpływ na organizm

Zielony sok w szklance, obok jabłko, limonka, liście szpinaku i natka pietruszki

Dieta oczyszczająca organizm – na czym polega?

Dieta oczyszczająca, bez względu na to, czy jest to dieta 3-dniowa, czy dieta 7-dniowa, wiąże się z eliminacją z jadłospisu wielu produktów spożywczych. Dodatkowo dobowa kaloryczność jest skrajnie niska, przez co nie pokrywa zapotrzebowania wynikającego z całkowitej przemiany materii. Z kolei stosowanie głodówki oczyszczającej to wprowadzenie całkowitego postu, podczas którego jest możliwe jedynie spożycie wody lub innych płynów pozbawionych kalorii typu gorzka herbata lub czarna kawa.

Celem diety oczyszczającej jest pozbycie się toksyn i zalegających w organizmie oraz ubocznych produktów przemiany materii, dlatego popularne detoksy stosowane są przez krótki czas.

Istnieje wiele rodzajów diet oczyszczających jednak najczęściej stosowane, są programy oparte na wyłącznym spożywaniu ściśle określonych warzyw i owoców o niskim indeksie glikemicznym np. dieta cytrusowa 3-dniowa.

Dieta oczyszczająca jest dietą skrajnie niedoborową i oprócz drastycznie obniżonej kaloryczności nie zapewnia pokrycia zapotrzebowania na tak ważne makroskładniki, jak białko, tłuszcze, czy węglowodany. W związku z tak niską podażą energii pochodzącej z pożywienia organizm jest osłabiony, może wystąpić ból głowy, nudności i problemy z koncentracją. U osób wrażliwych na spadki cukru we krwi może dojść do hipoglikemii, czyli niedocukrzenia, czego konsekwencją jest utrata przytomności.

Mimo tego, że dobroczynne działanie postów znane było już w czasach starożytnych, nie należy nigdy stosować diety oczyszczającej bez konsultacji z lekarzem.

Dieta oczyszczająca – czym jest detoks?

W przypadku różnych diet oczyszczających słowo „detoks” jest często nadużywane i powoduje niezdrowe podejście do swojego ciała i organizmu. Zarówno autorzy diet oczyszczających, jak i producenci suplementów diety nie precyzują, jakie konkretnie toksyny są usuwane podczas trwania kilkudniowej diety oczyszczającej bądź stosowania danego preparatu. W związku z tym niemożliwa jest ocena skuteczności przeprowadzonej diety oczyszczającej. Mimo to wzbudzają potrzebę przeprowadzenia kuracji oczyszczającej, która może okazać się nie tylko niepotrzebna, ale przede wszystkim niebezpieczna.

Czytaj również:  Co jeść przed treningiem? Znaczenie posiłku przedtreningowego

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że ustrój człowieka posiada szereg mechanizmów fizjologicznych, które służą oczyszczaniu. Usuwanie toksyn odbywa się poprzez oddawanie moczu, regularne wypróżnianie, czy pocenie się. Istnieją bufory, które zabezpieczają równowagę organizmu. Najważniejszym organem w ciele człowieka, który odpowiada za detoks, jest wątroba. Dodatkowo sprawnie funkcjonujący układ odpornościowy zabezpiecza nas przed negatywnym wpływem czynników będących zagrożeniem dla prawidłowego funkcjonowania ustroju.

Dieta oczyszczająca – dla kogo?

Dieta oczyszczająca jest bardzo często stosowana przez osoby, które pragną zredukować masę ciała i ma pełnić rolę diety odchudzającej. Czy detoks może być równoznaczny z dietą redukcyjną? Z pewnością nie. Każda z diet oczyszczających jest dietą skrajnie niskoenergetyczną i niedoborową, w związku z tym już na wstępie nie może być mowy o zdrowym odchudzaniu. Obniżenie masy ciała w wyniku głodówki oczyszczającej to efekt utraty wody i zalegającej w jelitach treści pokarmowej. Zwykle po zakończeniu diety oczyszczającej występuje efekt jojo, czyli szybki powrót do wyjściowej masy ciała.

Zielony sok w szklance, obok kiwi, limonka i liście bazylii

Inną grupą docelową stosującą diety oczyszczające, są osoby, które upatrują swoje problemy zdrowotne w zanieczyszczeniu organizmu toksynami pochodzącymi ze środowiska i żywności. Jednakże złe samopoczucie, obniżony nastrój, brak energii, dolegliwości skórne, czy jelitowe mogą być wynikiem alergii, czy innych poważnych chorób. W przypadku alergii na określony składnik diety, poprawa samopoczucia i zażegnanie problemów zdrowotnych będzie natychmiast odczuwalne. Jednak nie wynika to jako tako z detoksu, a jedynie z wyeliminowania produktu zawierającego określony antygen.

Z kolei u osób cierpiących na niezdiagnozowane niedobory witamin i mikroelementów zastosowanie niedoborowej diety oczyszczającej może jedynie pogłębić problem. Przykładem jest tu być niedokrwistość, czyli anemia, której objawy (osłabienie, bladość, brak energii, nadmierna senność) bardzo łatwo można przypisać obciążeniu organizmu toksynami.

Dieta oczyszczająca organizm z toksyn – przepis 

Jaka jest najlepsza dieta oczyszczająca? Może dieta trzydniowa, dieta siedmiodniowa lub wręcz głodówka oczyszczająca pozwoli nam świadomie pozbyć się zagrażających zdrowiu toksyn? Przepis na najlepszą dietę oczyszczającą oparty jest wyłącznie o zasady zdrowego żywienia.

Czytaj również:  Dieta jajeczna – zasady, przeciwwskazania, wpływ na organizm

Jak oczyścić organizm z toksyn?

1.    Dostosować podaż kilokalorii do faktycznego zapotrzebowania.

Przejadanie się, nadmiar nawet najzdrowszych produktów dostarczanych wraz z dietą, będzie miało negatywny wpływ na detoksykację organizmu. 

2.    Wprowadzić do jadłospisu więcej warzyw i owoców.

Pokrycie zapotrzebowania na witaminy i minerały będzie miało działanie prozdrowotne. Dodatkowo warzywa i owoce są źródłem antyoksydantów, a wysoka podaż błonnika pokarmowego będzie pozytywnie wpływać na perystaltykę i oczyszczanie jelit. Dobrym rozwiązaniem jest przeprowadzenie jednodniowej lub trzydniowej diety oczyszczającej w oparciu o zasady diety wegańskiej lub diety wegetariańskiej.

3.    Zadbać o prawidłowy rytm dobowy.

Zdrowy sen wydaje się mieć mało wspólnego ze zdrowym żywieniem. Jednak w trakcie nocnej regeneracji dochodzi do szeregu procesów naprawczych organów odpowiedzialnych za trawienie, wchłanianie i oczyszczanie organizmu – wątroby, płuc, nerek i przewodu pokarmowego.

4.    Eliminacja z diety produktów przetworzonych.

Produkty typu fast food, niezdrowe przekąski, słodycze, chipsy, pieczywo cukiernicze, będące źródłem kancerogennych tłuszczów trans, które obciążają organizm. Dieta oczyszczająca organizm jest dietą lekkostrawną, która nie obciąża przewodu pokarmowego.

5.    Unikanie używek.

Wyeliminowanie alkoholu i palenia tytoniu są kluczowe dla procesów detoksykacji. To właśnie ich metabolity są rozpoznawane i traktowane przez organizm jako toksyny.