Dieta wodna – na czym polega? Jak wpływa na organizm?

Dwie uśmiechnięte dziewczyny, trzymają w rękach butelki z wodą.

Woda umożliwia prawidłowe funkcjonowanie organizmu, a ciało dorosłego człowieka składa się w około 60% z wody. Również picie wody a odchudzanie ma ze sobą wiele wspólnego. Na czym polega dieta wodna i jakie daje efekty?

Dieta wodna – fizjologiczne funkcje wody

Regularne picie wody oraz spożywanie pokarmów o płynnej konsystencji będzie warunkować właściwe nawodnienie organizmu. Woda w ustroju pełni tak wiele funkcji, że nie przez przypadek mówi się, że bez wody nie ma życia. Jest niezbędna do przetrwania wszystkich organizmów żywych zarówno fauny, jak i flory. 

Wiele osób zastanawia się, na czym polega dieta wodna i ile można schudnąć, stosując jej zasady. Na wstępie należy podkreślić, że dieta wodna to nie głodówka, podczas której dozwolone jest przyjmowanie wyłącznie płynów pozbawionych kalorii. Dieta wodna, a dokładnie japońska dieta wodna wskazuje na bardzo istotne znaczenie picia wody i konieczności przyjmowania określonej zapotrzebowaniem ilości płynów. 

Funkcje wody w organizmie: 

  •  woda jest składnikiem wszystkich komórek;
  • stanowi bazę płynów ustrojowych takich jak osocze krwi, płyn mózgowo-rdzeniowy, szpik kostny;
  • woda odpowiada za termoregulację organizmu (proces pocenia);
  • jest niezbędna w procesach trawienia pokarmów i wchłaniania składników odżywczych;
  • reguluje gospodarkę wodno-elektrolitową;
  • odpowiada za równowagę kwasowo-zasadową;
  • umożliwia pozbywanie się toksyn i zbędnych produktów przemiany materii. 

Zapotrzebowanie na wodę zależy od kilku czynników takich jak wiek, płeć, masa ciała, temperatura otoczenia i klimat. Zwiększona aktywność fizyczna również podnosi zapotrzebowanie na wodę. Średnio przyjmuje się, że w celu zabezpieczenia wszystkich potrzeb organizmu należy spożywać 30 ml wody na kilogram masy ciała.

Czytaj również:  Dieta wątrobowa – co powinieneś jeść?

Jadłospis diety wodnej jest oparty na zbilansowanym modelu żywienia, gdzie wykorzystuje się nisko przetworzone produkty, najlepiej naturalnego pochodzenia. Woda jest integralnym elementem praktycznie każdego modelu żywienia, jednak tu zwraca się szczególną uwagę na momenty, w których należy ją spożyć.

Dieta wodna – na czym polega?

Dieta wodna zbliżona jest bardziej do rytuału związanego z piciem wody, niż modelu żywienia. Jednak dzięki właściwemu nawodnieniu i monitorowaniem dokładnej ilości przyjmowanych płynów można mówić o prozdrowotnym wpływie diety wodnej na organizm. Dodatkowo zwiększona ilość wody będzie wspierać procesy detoksykacji, a detoks to nic innego jak oczyszczanie ustroju z toksyn. Z pewnością chwytliwa nazwa sprawia, że wiele osób może opacznie zrozumieć, na czym polega dieta wodna.

Dieta wodna – zasady:

  • na czczo wypij szklankę ciepłej wody;
  • śniadanie zjedz dopiero po 45 minutach od wypicia porcji wody;
  • na 20-30 minut przed każdym posiłkiem wypij szklankę wody;
  • wypij szklankę wody 1,5-2 h po posiłku;
  • wypij szklankę wody na 30 minut przed położeniem się spać;
  • pij wodę, gdy pojawi się uczucie głodu, a nie jest to pora posiłku.

Jadłospis diety wodnej opiera się na spożywaniu jedzenia wysokiej jakości o dużej gęstości odżywczej. W menu powinny znaleźć się chude gatunki mięs, ryby i chudy nabiał. Źródłem węglowodanów są produkty z pełnego przemiału, kasze oraz moc warzyw i owoców, które będą dostarczać witamin, składników mineralnych i antyoksydantów. Nawet nie sama woda, którą pije się w zwiększonej ilości, a odrzucenie wysoko przetworzonych produktów, słodyczy, słodkich gazowanych napojów będzie wpływać na to, że dieta wodna będzie wspomagać odchudzanie. 

Dieta wodna – efekty

 Podstawowym założeniem diety wodnej jest wypijanie około 2-3 litrów wody dziennie. Taka ilość spożytej wody i innych płynów przyjmowanych wraz z pożywieniem, będzie wpływać na bardzo dobre nawodnienie organizmu, a nieocenionym benefitem stosowania diety wodnej będzie wdrożenie nawyku picia wody. Powinna nastąpić też wyraźna poprawa procesów trawienia i wchłaniania, dzięki czemu organizm będzie lepiej odżywiony. 

Czytaj również:  Dieta odchudzająca – czyli 15 porad na temat mądrego odchudzania

Stosując dietę wodną na odchudzanie, trzeba mieć na uwadze, że cała idea jej stosowania polega na jednoczesnym wprowadzeniu zasad zdrowego żywienia. Dieta wodna efekty przyniesie tylko wówczas, gdy eliminacji ulegną produkty typu fast food, słodycze, słone przekąski, alkohol i słodzone napoje. Należy także ograniczyć spożycie tłustych mięs, żółtych serów, śmietany i innych grup produktowych będących źródłem tłuszczów nasyconych. Warto wprowadzić do diety wodnej zdrowe tłuszcze takie jak oliwa z oliwek, tłuste ryby morskie, orzechy, nasiona i awokado. 

Dieta wodna – efekty:

  • prawidłowe nawodnienie organizmu;
  • oczyszczenie z toksyn;
  • poprawa trawienia i wchłaniania;
  • redukcja masy ciała;
  • pozbycie się obrzęków;
  • zmniejszenie cellulitu;
  • poprawa samopoczucia.

Dieta wodna – ile można schudnąć?

Redukcja masy ciała to bardzo złożony i wymagający czasu proces. Przede wszystkim wymaga zaplanowania diety, przy założeniu określonego deficytu energetycznego. W obszar planu żywieniowego wchodzi także odpowiednie spożycie wody, dlatego dieta wodna bardzo dobrze komponuje się z założeniami diety odchudzającej

Prawidłowa redukcja masy ciała zakłada ubytek od 0,5 do 1 kg tygodniowo, w zależności od wyjściowej masy. Nie można też pomijać aktywności fizycznej, gdyż trening będzie wspierał efekty diety wodnej, która również dobrze będzie się łączyć z zasadami diety treningowej. Woda mineralna będzie dostarczać cennych elektrolitów. Warto wspomnieć, że podczas ćwiczeń należy zwiększyć przyjmowanie płynów, dlatego dieta wodna bardzo dobrze wpisuje się w zasady zdrowego stylu życia.