Dieta ketogeniczna

Od 70 zł

Dieta ketogeniczna

Od 70 zł

Chcesz zredukować masę ciała i oczekujesz szybkich efektów? Wybierz dietę keto, która opiera się na spożyciu tłuszczów i znacznym ograniczeniu węglowodanów.

KALORYCZNOŚĆ 1250, 1500, 1750, 2000, 2500, 3000, 3500 oraz 4000 kcal


Dieta ketogeniczna jest dietą wysokotłuszczową, bardzo niskowęglowodanową z umiarkowaną podażą białka.

Chociaż może się wydawać, że jest to stosunkowo nowy sposób żywienia, tak naprawdę w praktyce klinicznej znany jest on znany od ponad 100 lat i początkowo był on elementem terapii osób chorych na epilepsję.

W ostatnich latach zainteresowanie naukowców dietą ketogeniczną wzrasta i pojawia się coraz więcej badań nad jej zastosowaniem w terapii m.in.:

  • nadwagi i otyłości
  • cukrzycy typu 2
  • zespołu policystycznych jajników (PCOS)
  • chorobach neurodegeneracyjnych takich jak choroba Alzheimera i Parkinsona
  • wspomagająco w leczeniu wybranych typów nowotworów

W licznych badaniach wykazano, iż stosowanie tej diety może prowadzić także zmniejszenia hiperinsulinemii i poprawy wrażliwości na insulinę.  

Jednocześnie warto zaznaczyć, że ciała ketonowe wpływają modulująco na procesy zapalne i stres oksydacyjny.

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Ograniczenie węglowodanów w diecie ma na celu wywołanie ketozy, czyli podwyższonego poziomu ciał ketonowych we krwi. Stan ten nazywany jest ketozą żywieniową.

Po ograniczeniu spożycia węglowodanów i wyczerpaniu się ich rezerw, w organizmie zachodzą przemiany metaboliczne, podobne do tych które zachodzą podczas głodówki – mają one na celu zapewnienie alternatywnego dla glukozy i stabilnego źródła energii.

W obu tych przypadkach dochodzi do wzmożonej produkcji ciał ketonowych (produkty spalania tłuszczu w mitochondriach), które zastępują glukozę (produkt metabolizmu węglowodanów) jako podstawowe źródło energii.

Za jeden z elementów, dla którego dieta ta jest polecana jako metoda wspomagająca redukcję nadmiernej masy ciała jest fakt, iż w warunkach ketozy żywieniowej obserwuje się m.in. redukcję apetytu (tzw. efekt anoreksygeniczny).

Na czym oparliśmy nasz jadłospis?

Dieta ketogeniczna składa się głównie z produktów o dużej zawartości tłuszczy wraz z redukcją tych bogatych w węglowodany.

Aby utrzymać niską podaż węglowodanów w naszej diecie bazujemy głównie na:

  • mięsach
  • świeżych rybach
  • owocach morza
  • jajach
  • produktach mlecznych takich jak sery, masło czy śmietana
  • olejach roślinnych takich jak m.in. oliwa, olej kokosowy
  • orzechach i pestkach
  • awokado
  • kokosie
  • niskoskrobiowych warzywach m.in. zielone warzywa liściaste, warzywa kapustne
  • owocach jagodowych

Rozkład posiłków:

Nasze menu składa się z 4 posiłków:

  • śniadanie
  • II śniadanie
  • obiad
  • kolacja

Skutki uboczne:

Na początku stosowania diety ketogenicznej mogą pojawić się krótkotrwałe efekty niepożądane, nazywane często „ketogrypą”. Obejmuje ona objawy takie jak zmęczenie, bóle głowy czy problemy z koncentracją.

W początkowym okresie mogą pojawić się takie zaburzenia ze strony przewodu pokarmowego wywołane wysoką podażą tłuszczów. Są to m.in. nudności, bóle brzucha, refluks czy biegunki.

Przeciwwskazania:

  • choroby wątroby
  • choroby nerek
  • choroby trzustki
  • kamica żółciowa
  • osoby cierpiące na cukrzycę typu 1, osoby przyjmujące insulinę lub doustne leki hipoglikemizujące
  • zaburzenia metabolizmu tłuszczów
  • ciąża i karmienie piersią
  • choroby układu sercowo- naczyniowego
  • zaburzenia odżywiania

Informacja dodatkowa dla osób chorych:

Dieta jest istotnym elementem terapii problemów zdrowotnych, natomiast należy pamiętać, iż u osób chorych dieta powinna być każdorazowo dostosowywana indywidualnie z pomocą dietetyka i lekarza prowadzącego. Nie należy rezygnować z jakichkolwiek dotychczasowo otrzymanych zaleceń lekarskich oraz samodzielnie modyfikować leczenia farmakologicznego.  W przypadku jakichkolwiek wątpliwości do co zasadności stosowania „Diety ketogenicznej” prosimy o kontakt z naszymi dietetykami.

WYKLUCZENIA

bez pszenicy, białego cukru, mleka krowiego i produktów wysokoprzetworzonych

DLA KOGO?

dla osób chcących zrzucić nadprogramowe kilogramy.

MAKROSKŁADNIKI

W 5-10%, B 20-25%, T 65-70%

SUPER SKŁADNIKI

zdrowe zioła z naszych własnych, eko szklarni.

Przykładowe supermenu diety

Śniadanie: Frittata z żółtą papryką i sezamowym pesto

Drugie śniadanie: Sałatka a’la Cezar z szynką parmeńską i parmezanem

Obiad: Kieszonki z kurczaka faszerowane porem i mozzarellą z sosem koperkowo-cytrynowym i surówką

Kolacja: Pasta z pieczonego dorsza ze słupkami warzyw