Grupa krwi a dieta – co jeść zgodnie z grupą krwi?

Próbki krwi

Jedzenie zgodne z grupą krwi zyskało duże zainteresowanie wraz z rosnącą świadomością społeczeństwa w kwestii zdrowego odżywiania. Poszukiwanie optymalnego modelu żywienia, często niestety może prowadzić w ślepy zaułek. Na czym polega żywienie według grupy krwi i czy warto na tej podstawie planować swoje wybory żywieniowe?

Grupa krwi, a dieta – na czym polega?

Dieta zgodna z grupą krwi to zbiór zasad sprowadzający się do wyboru określonych produktów mających na celu odżywianie zgodne z grupą krwi. Pierwsze doniesienia, na temat diet dostosowanych do grupy krwi pochodzą z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Pomysłodawcą tego sposobu żywienia jest Peter d’Adamo, który przedstawił swoją wizję diety optymalnej w książce o tytule „Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”. Ze względu na to, że jest to model diety eliminacyjnej, dieta zgodna z grupą krwi jest dietą niedoborową, która odbiega od zasad optymalnej, zbilansowanej diety. 

Według autora dieta dostosowana do grupy krwi będzie lepiej odżywiać organizm ze względu na szereg reakcji, które zachodzą w ustroju po przyjęciu określonego produktu spożywczego. Szczególne znaczenie jedzenia według grupy krwi odnosi się do zawartości substancji antyodżywczych w produktach spożywczych (głównie lektyn) i reakcji układu odpornościowego. Zastosowanie żywienia według grupy krwi ma potencjalnie wpływać na poprawę ogólnego samopoczucia, wydolności organizmu, utrzymania prawidłowej masy ciała oraz minimalizowania ryzyka wystąpienia chorób przewlekłych takich jak choroby układu krążenia, cukrzyca typu 2, czy otyłości. 

Należy jednak podkreślić, że zaprezentowana przez d’Adamo teoria diety zależnej od grupy krwi, nie ma potwierdzenia w badaniach naukowych. Potencjał odżywczy oraz efekty sylwetkowe wynikają przede wszystkim z rezygnacji z produktów wysoko przetworzonych, alkoholu, posiłków typu fast food, tłuszczów nasyconych, tłuszczów trans powszechnie uważanych za niezdrowe.    

Dieta zgodna z grupą krwi – założenia 

Dieta zależna od grupy krwi nie bierze pod uwagę współczynnika Rh, jedynie podstawowe oznaczenia A, B, AB i 0. 

·      Dieta zgodna z grupą krwi 0

Dieta dostosowana do grupy krwi 0 przyjmuje założenia diety niskowęglowodanowej o zwiększonym udziale białka i tłuszczu. Podstawę żywienia stanowi czerwone mięso i ryby. Eliminacji podlega gluten i tym samym wszystkie produkty zbożowe, w których jest zawarty. Osoba z grupą krwi 0 nie powinna jeść nabiału, stąd wykluczenie z jadłospisu mleka, jogurtów, twarogów i innych produktów mlecznych. Warzywa, które powinny ulec ograniczeniu to ziemniaki, brukselka, soczewica oraz kalafior. Nie należy także spożywać napojów alkoholowych wysokoprocentowych oraz piwa. 

·      Dieta, a grupa krwi A

Żywienie według grupy krwi A jest najbardziej zbliżone do założeń diety wegetariańskiej i wegańskiej. Osoby z grupą krwi A określani są przez d’Adamo jako „rolnicy”, u których układ immunologiczny dużo słabiej radzi sobie z chorobami nowotworowymi, czy schorzeniami układu krążenia, stąd idea zdecydowanego ograniczenia produktów pochodzenia zwierzęcego. Produktami, które powinno się wykluczyć z jadłospisu w tym modelu żywienia to mięso, nabiał, niektóre ryby, krewetki. Nie zaleca się spożywania napojów gazowanych i piwa. Bez ograniczeń można spożywać warzywa i owoce, z wyłączeniem warzyw psiankowatych, a w szczególności ziemniaków i papryki.

·      Dieta dostosowana do grupy krwi B 

Grupa krwi B, a dieta zakłada umiarkowane spożycie mięsa – najlepiej baranina i dziczyzna, z wyłączeniem drobiu. Polecane są warzywa, produkty mleczne, kefir i twaróg. Z diety dostosowanej do grupy krwi B należy wyeliminować krewetki, soczewicę, pomidory, orzechy, oleje roślinne (z wyjątkiem oliwy z oliwek), ryż, większość zbóż – przede wszystkim pszenica i żyto. 

·      Dieta ze względu na grupę krwi AB

Założenia diety według grupy krwi AB traktują jej adresatów jako jednostki o sprawnie funkcjonującym układzie odpornościowym, z rzadką skłonnością do alergii. Tym samym osoby posiadające tę grupę krwi są mniej narażone na występowanie chorób cywilizacyjnych – nowotworów, chorób układu sercowo-naczyniowego, czy otyłości. Typ diety według grupy krwi AB zakłada najmniej wykluczeń. Zaleca się spożycie ryb, nabiału, zielonych warzyw. Ograniczenia dotyczą takich produktów jak: czerwone mięso, fasola, pszenica, kukurydza i gryka. 

Dieta, a grupa krwi – czy warto stosować?

Według twórcy teorii, odżywianie zgodne z grupą krwi ma swoje uzasadnienie w genach. Bez wątpienia dziedziczymy po naszych przodkach predyspozycje do określonych chorób oraz skłonności do szczególnych zachowań. Jednak czy sama grupa krwi, powinna warunkować wybory żywieniowe bez naukowego potwierdzenia ich zasadności. Odpowiedź nasuwa się sama. 

Popularność różnych diet eliminacyjnych takich jak dieta ketogeniczna, czy dieta wegańska, które odnoszą się do skrajnie różnych modeli żywienia, niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwo. Nieumiejętne stosowanie diet innych, niż dieta zbilansowana może powodować szereg konsekwencji zdrowotnych, począwszy od niedoborów składników pokarmowych, po problemy z gospodarką cukrową organizmu, wysokim cholesterolem i nadmiernym obciążeniem wątroby. 

Dieta zgodna z grupą krwi, nie ma poparcia w badaniach naukowych, z których by jasno wynikało, że jej stosowanie posiada fizjologiczne uzasadnienie. Niektóre przesłanki sformułowane w założeniach diet dostosowanych do grupy krwi, są jak najbardziej słuszne, gdyż ograniczenie produktów odzwierzęcych, tłustych mięs, alkoholu oraz zwiększenie spożycia warzyw i owoców, będzie miało pozytywny wpływ zarówno na zdrowie, jak i samopoczucie.