Jak odkwasić organizm?

Pojęcie zakwaszenia organizmu należy rozumieć, jako obciążenie ustroju niewłaściwym stylem życia. Niekoniecznie musi się to równać ze stanem chorobowym związanym z zaburzeniem równowagi kwasowo-zasadowej. Zła dieta, przetworzona żywność i brak aktywności fizycznej to modyfikowalne czynniki, które mogą powodować objawy utożsamiane z zakwaszeniem ustroju. Jak naturalnie odkwasić organizm – domowe sposoby.

Czym jest zakwaszenie organizmu?

Wiele kwestionuje stosowanie kuracji odkwaszających, ale jest też duża grupa osób, która problemy zdrowotne i złe samopoczucie wiąże z zakwaszaniem organizmu. Bezsprzecznie należy odróżniać pojęcia zakwaszenia organizmu od kwasicy metabolicznej lub oddechowej. 

Równowaga kwasowo-zasadowa to przede wszystkim utrzymanie stałego pH krwi pomiędzy 7,36 a 7,44. Poziom ten jest regulowany przez nerki, płuca oraz mechanizmy buforujące krwi i tkanek. Skala pH umożliwia ocenę kwasowości i zasadowości płynów, a jej zakres ma rozpiętość od 0 do 14, przy czym

  • odczyn kwasowy to pH < 7;
  • odczyn obojętny to pH = 7;
  • odczyn zasadowy to pH >7.

Odczyn roztworu zależy od zawartości jonów H+ i jonów OH-. Jony OH+ wpływają na kwasowość środowiska, a jony OH- wykazują działanie alkalizujące. Czysta woda ma pH równe 7 i jest to tzw. roztwór o odczynie obojętnym. Poszczególne reakcje chemiczne zachodzące w organizmie wymagają właściwego środowiska, gdyż aktywność poszczególnych enzymów zależy od pH. Najsilniej zakwaszony jest żołądek, a jego odczyn pH powinien wynosić od 1 do 2. Dla przykładu pepsynogen wymaga niskiego pH, aby przekształcić się w pepsynę. Dzięki temu możliwe jest trawienie białek. 

Czytaj również:  Dieta wątrobowa – co powinieneś jeść?

Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej – co to znaczy?

Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej, to patologiczny stan zagrażający życiu i nie należy go utożsamiać z popularnym zakwaszeniem organizmu. W wyniku dysfunkcji płuc, nerek, chorób metabolicznych lub nieprawidłowej reakcji mechanizmów buforujących dochodzi do powstawania kwasicy (gdy pH krwi spada poniżej 7,36) lub zasadowicy (pH krwi jest wyższe, niż 7,44). Kwasica wynika z nagromadzenia się w organizmie substancji o odczynie kwaśnym lub w dużej utraty substancji zasadowych. Do zasadowicy dochodzi, kiedy w ustroju kumulują się substancje zasadowe lub wystąpiła wzmożona utrata substancji o odczynie kwaśnym.

Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej to głównie:

  • kwasica oddechowa – dochodzi do niej w wyniku niewydolności oddechowej (niewystarczającego wydalania dwutlenku węgla przez płuca), zwykle towarzyszy chorobom płuc lub dysfunkcji mięśni oddechowych;
  • kwasica nieoddechowa (metaboliczna) – jest to zaburzenie ilości nielotnych kwasów, co może wystąpić w przebiegu źle kontrolowanej cukrzycy typu 1, zatrucia salicylanami, metanolem i etanolem, niewydolności nerek (dochodzi utraty zdolności do usuwania z organizmu jonów wodorowych) oraz przy niedotlenieniu;
  • zasadowica oddechowa – może być wywołana np. hiperwentylacją;
  • zasadowica nieoddechowa (metaboliczna) – jest związana z chorobami nerek, kiedy dochodzi do zwiększonej utraty jonów wodorowych. 
  • zaburzenia mieszane. 

Wymienione zaburzenia są poważnym stanem chorobowym wymagającym interwencji lekarskiej. Nie należy ich utożsamiać z pojęciem zakwaszenia organizmu, które daje zupełnie inne objawy, niż kwasica lub zasadowica. Nie należy wówczas podejmować samodzielnych działań, które miałyby na celu zakwaszać lub odkwaszać organizm. 

Objawy zakwaszenia organizmu – na co zwrócić uwagę?

Zakwaszenie organizmu może być manifestowane w różny sposób, a objawy będą świadczyć o zaburzeniach w funkcjonowaniu organizmu. Niespecyficzne symptomy takie jak brak energii, przemęczenie, czy problemy skórne mogą towarzyszyć również innym chorobom. Jednak już pierwsze sygnały powinny zwrócić naszą uwagę i prowadzić do interwencji żywieniowej, aby odkwasić organizm. Przyczyny zakwaszenia organizmu, które nie są związane ze zmianą nawyków żywieniowych to szybkie tempo życia, wysoki poziom stresu i brak prawidłowej regeneracji.

Czytaj również:  Jakie są plusy i minusy diety wegetariańskiej?

Jakie objawy daje zakwaszony organizm?

  • stan przewlekłego zmęczenia;
  • obniżony poziom energii;
  • ból głowy
  • problemy z koncentracją;
  • bóle mięśniowo-stawowe;
  • problemy skórne (wypryski, suchość naskórka);
  • łamliwość i suchość włosów, czasami wzmożone wypadanie włosów;
  • łamliwość paznokci;
  • obniżona odporność (nawracające infekcje wirusowe, bakteryjne, grzybicze);
  • problemy z regularnym wypróżnianiem (zaparcia);
  • cellulit;
  • trudności z utratą masy ciała. 

Powyższe objawy, które mogą świadczyć o zakwaszeniu organizmu, są wskazaniem do wizyty lekarskiej i pełnej diagnostyki stanu zdrowia. Wnikliwy wywiad lekarski, kontrola parametrów laboratoryjnych pomogą wykryć m.in. niedobory, zaburzenia lipidowe, czy nieprawidłowości w zakresie gospodarki węglowodanowej.

Dieta na odkwaszenie organizmu – co odkwasza organizm?

W naturze występują produkty spożywcze zarówno o właściwościach kwasotwórczych, jak i zasadotwórczych. Należy podkreślić, że dieta odkwaszająca nie ma wpływu na pH krwi, ale będzie miała przełożenie na zakwaszenie moczu. Nadmierne spożycie produktów alkalizujących i tym samym zmiana pH moczu będzie podnosić ryzyko infekcji układu moczowego, gdyż środowisko zasadowe sprzyja rozwojowi drobnoustrojów.

Składniki mineralne występujące w żywności mogą mieć działanie:

  • kwasotwórcze – siarka, chlor i fosfor mają odczyn kwasowy;
  • zasadotwórcze – wapń, sód, magnez i potas mają odczyn alkaliczny. 

Do oceny stopnia wysycenia diety w produkty potencjalnie zakwaszające organizm służy wskaźnik PRAL (ang. Potential Rental Acid Load), który bierze pod uwagę zawartość białka, wapnia, potasu, magnezu i fosforu w środkach spożywczych. 

Nadmierne zakwaszenie organizmu może wpływać dieta wysokobiałkowa, a szczególnie takie produkty jak mięso, ryby, sery, jaja oraz pieczywo i produkty zbożowe. Działanie alkalizujące wykazują z kolei warzywa i owoce m.in. ziemniaki, brokuły, jarmuż, awokado, szpinak, buraki, cytryna i soki warzywne i owocowe oraz kasza jaglana. Względnie neutralne działanie wykazują takie produkty jak nasiona roślin strączkowych, oliwa z oliwek, masło, margaryna, miód, tofu oraz kawa.

Jak naturalnie odkwasić organizm?

Domowe sposoby na odkwaszenie organizmu wiążą się z wprowadzeniem modyfikacji do diety oraz stylu życia. Jeżeli stosujesz zbilansowaną dietę, spożywasz dużo warzyw i owoców, unikasz produktów typu fast food, to nie musisz się martwić o zakwaszenie organizmu. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na umiarkowaną aktywność fizyczną oraz zapewnić swojemu ciału właściwą regenerację, czyli zadbać o zdrowy sen. 

Czytaj również:  Dieta lekkostrawna – zasady, wskazania, co jeść?

Jak odkwasić organizm?

1.     Ogranicz mięso na rzecz nasion roślin strączkowych.

2.     Wprowadź więcej warzyw i owoców (postaw na te sezonowe).

3.     Pij soki warzywno-owocowe. 

4.     Zadbaj o właściwe nawodnienie organizmu (pij wodę mineralną).

5.     Stosuj źródła zdrowych tłuszczów (oliwa z oliwek, awokado).

6.     Wyeliminuj z diety żywność przetworzoną i produkty typu fast food

7.     Ogranicz alkohol i używki. 

8.     Rzuć palenie. 

9.     Rozpocznij umiarkowane treningi. 

Wprowadzenie zmian do naszego stylu życia będzie wpływać korzystnie na stan zdrowia, ale przede wszystkim poprawę samopoczucia. 

Źródła:

  • Schwalfenberg GK. The alkaline diet: Is there evidence that an alkaline pH diet benefits health? J Environ Public Health. 2012;2012. doi:10.1155/2012/727630.
  • Deriemaeker P., Aerenhouts D., Hebbelinck M., Clarys P.: Nutrient based estimation of acid-base balance in vegetarians and non – vegetarians. Plant Foods Hum Nutr. 2010; 65(1): 77 – 82
  • Applegate C, Mueller M, Zuniga KE. Influence of dietary acid load on exercise performance. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2017;27(3):113–119. doi:10.1123/ijsnem.2016-0186.