Kalkulator BMI

require
Podaj prawidłowy wzrost
Podaj prawidłową wagę

Twoje BMI wynosi......

BMI
Klasyfikacja
Poniżej 18.5:
niedowaga
18.5 - 24.9:
prawidłowa masa ciała
25 - 29.9:
nadwaga
30 - 34.9:
otyłość I stopnia
35 - 39.9:
otyłość II stopnia
Powyżej 40:
otyłość III stopnia

Kalkulator BMI

Wskaźnik BMI to jeden z najbardziej popularnych i powszechnie stosowanych przeliczników służących do oceny masy ciała. Używają go lekarze i dietetycy, aby na jego podstawie zaplanować postępowanie dietetyczne u danej osoby oraz ocenić ryzyko chorób związanych z otyłością. Skorzystaj z naszego kalkulatora BMI online i sprawdź, czy Twoja masa ciała jest prawidłowa. Dowiedz się, kiedy obliczenie wskaźnika masy ciała jest przydatne, a kiedy jego wyniki mogą okazać się mylące. 

Co to jest wskaźnik BMI?

Wskaźnik BMI (ang. body mass index), nazywany też wskaźnikiem Queteleta to specjalny wzór, który pozwala na sprawdzenie, czy nasza masa ciała jest prawidłowa, czy może odbiega od normy. Współczynnik BMI na podstawie stosunku masy ciała do wzrostu pozwala pośrednio określić zawartość tkanki tłuszczowej w ciele człowieka. 

Licznik BMI został opracowany w drugiej połowie XIX wieku przez belgijskiego matematyka Adolfa Queteleta. Podczas wieloletnich badań uczony zauważył pewną zależność związaną z masą ciała i wzrostem człowieka. Okazało się, że masa ludzkiego ciała rośnie proporcjonalnie do kwadratu wzrostu człowieka. Tak właśnie powstał przelicznik wagi do wzrostu Queteleta, który później nazwano wskaźnikiem BMI.

Do dziś indeks BMI jest używany przez WHO (World Health Organisation) za podstawowy wskaźnik określania nadwagi i otyłości w badaniach statystycznych na całym świecie. Używają go również dietetycy i lekarze do oceny masy ciała pacjenta. Jednak w indywidualnych przypadkach BMI nie zawsze powinien być stosowany.

Jak obliczyć BMI?

BMI to iloraz masy ciała wyrażonej w kilogramach oraz wzrostu wyrażonego w metrach podniesionego do kwadratu. Do obliczenia BMI używa się następującego wzoru: 

BMI = masa [kg] / (wzrost [m])2

Do czego służy kalkulator BMI?

Aby ułatwić Ci obliczenie BMI, przygotowaliśmy prosty kalkulator. Dzięki niemu nie musisz używać wzoru, żeby sprawdzić, czy Twoja masa ciała jest prawidłowa. Wystarczy wpisać swoje dane w odpowiednich miejscach, a nasz kalkulator BMI obliczy wszystko za Ciebie. 

Kalkulator BMI jest przydatny przede wszystkim do: 

  • kontrolowania prawidłowej wagi podczas stosowania diety odchudzającej,
  • oceny ryzyka zagrożenia otyłością i chorobami związanymi z nadmiarem tkanki tłuszczowej u dorosłych osób o umiarkowanej aktywności fizycznej.

Kalkulator BMI nie powinien być używany w stosunku do:

  • dzieci i młodzieży – do oceny nadwagi i otyłości u osób młodych, będących w fazie wzrostu, stosuje się specjalne siatki centylowe,
  • kobiet w ciąży – aby oszacować prawidłową masę ciała u kobiet ciężarnych, określa się rekomendowany (optymalny) przyrost masy ciała, w zależności od wartości wskaźnika BMI przed ciążą,
  • osób o rozbudowanej masie mięśniowej – ich wskaźnik BMI mieści się zwykle w przedziale określającym nadwagę, a nawet otyłość, nie jest więc miarodajny,
  • sportowców – u zupełnie zdrowych osób uprawiających sport licznik BMI może wskazywać na nadwagę lub otyłość (np. sporty siłowe) lub na niedowagę (np. szczupli i wysocy lekkoatleci).

Prawidłowe BMI – jak interpretować wyniki?

Zakres indeksu BMI został ujednolicony dla obu płci i interpretuje się go w następujący sposób:

Wskaźnik BMI [kg/m2]Interpretacja
<16,6ciężkie niedożywienie
16,0-16,9niedożywienie średniego stopnia
17,0-18,4łagodne niedożywienie
18,5-24,9prawidłowa masa ciała
25,0-29,9nadwaga
30,0-34,9otyłość I stopnia
35,0-39,9otyłość II stopnia
⩾ 40,0otyłość III stopnia

Wskaźnik BMI został opracowany głównie w celu oceny stanu zdrowia populacji. W odniesieniu do dużych grup ludności daje wiarygodne informacje. Przy indywidualnej ocenie prawidłowej wagi ciała, jego wyniki mogą być czasem mylące, dlatego powinien być traktowany tylko pomocniczo, obok innych metod i wskaźników.

Dwie osoby o tej samej masie ciała mogą mieć zupełnie inną budowę. Mięśnie zajmują bowiem mniejszą objętość niż tłuszcz o tej samej masie. Zatem kulturysta, który skorzysta z przelicznika BMI, może dowiedzieć się, że ma nadwagę albo otyłość, co nie będzie prawdą.  

Do oceny zagrożenia otyłością i chorobami z nią związanymi przydatny jest również kalkulator WHR (stosunek obwodu talii do obwodu bioder). Dla lepszej oceny stanu zdrowia warto skorzystać również z tego przelicznika, ponieważ pozwala określić, z jakiego typu otyłością mamy do czynienia – brzuszną czy udowo-pośladkową. 

Podczas interpretacji pomiaru BMI należy wziąć pod uwagę także:

  • wiek – u osób starszych wskazane są wyższe wartości BMI niż u młodszych,
  • płeć – kobiety mają uwarunkowania do gromadzenia większej ilości tkanki tłuszczowej, która jest niezbędna dla płodności i procesu dojrzewania płciowego.