Dieta DASH

Dash

Od 66 zł

Dieta DASH

Dash

Od 66 zł

Chcesz wzmocnić układ krwionośny, uregulować ciśnienie krwi i obniżyć cholesterol? Wybierz leczniczą dietę Dash która wpływa dobroczynnie na cały organizm i pomaga w zachowaniu zdrowia na długie lata.

KALORYCZNOŚĆ 1250, 1500, 1750, 2000 oraz 2500 kcal


Dieta DASH od wielu lat uznawana jest za jedną z najzdrowszych diet na świecie. To strategia żywieniowa która okazała się niezwykle skuteczna w obniżaniu ciśnienia tętniczego oraz w zmniejszeniu ryzyka rozwoju chorób serca.

Przeprowadzone dotychczas badania wskazują, iż dieta ta pomaga nie tylko obniżyć ciśnienie tętnicze, ale także:

– wpływa korzystnie na profil lipidowy (zmniejszenie stężenia lipoproteiny o niskiej gęstości LDL oraz trójglicerydów)

– zmniejsza ryzyko rozwoju chorób sercowo- naczyniowych m.in. poprzez zmniejszenie stężenia homocysteiny

– ogranicza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 m.in. poprzez zmniejszenie poziomu glukozy oraz insuliny na czczo

– zmniejsza ryzyko rozwoju raka jelita grubego – może zmniejszać skłonność do rozwoju depresji

– ma korzystny wpływ na sprawność poznawczą

– sprzyja wydłużeniu życia  

Jednocześnie, dieta DASH ze względu na swoje prozdrowotne działanie może stanowić element zarówno prewencji jak i wspomagania leczenia zespołu metabolicznego.

Co więcej, jest ona zalecana także młodym osobom, od nastolatków począwszy, gdyż wspomaga zachowanie dobrej kondycji organizmu i prawidłowej masy ciała.    

Podstawowe założenia:   

Dieta DASH opiera się̨ na produktach o jak najmniejszym stopniu przetworzenia, a jej podstawowe założenia są bliskie diety śródziemnomorskiej.  

– zwiększenie ilości owoców i warzyw, które stanowią doskonałe źródło witamin i składników mineralnych oraz flawonoidów, które nie tylko obniżają ciśnienie tętnicze, ale także wpływają korzystnie na profil lipidowy oraz neutralizują reaktywne formy tlenu tzw. wolne rodniki

– w diecie zadbaliśmy o odpowiednią ilość produktów mlecznych o zmniejszonej zawartości tłuszczu

– zwiększyliśmy podaż białka roślinnego ze źródeł takich jak rośliny strączkowe, orzechy czy nasiona

– zadbaliśmy o odpowiednią podaż ryb, która stanowią doskonałe źródło kwasów omega-3

– w naszej diecie białko zwierzęce pochodzi głównie z chudego mięsa, drobiu, ryb oraz niskotłuszczowego nabiału, co zapewnia ograniczenie podaży tłuszczów nasyconych oraz cholesterolu

– do diety włączyliśmy także produkty bogate w potas, wapń oraz magnez, gdyż ich prawidłowe spożycie zapobiega dysfunkcji śródbłonka i sprzyjają i mięśni gładkich, co jest jednym z podstawowych elementów niezbędnych dla utrzymania prawidłowego ciśnienia krwi

– dodaliśmy większą ilość produktów roślinnych bogatych w wielonienasycone i jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Są to m.in. orzechy, nasiona, pestki, awokado oraz oleje roślinne takie jak np. oliwa

– całkowicie wykluczyliśmy dodatek soli kuchennej. Korzystamy jedynie z przypraw, które prócz smaku wnoszą także szereg korzyści zdrowotnych

– do minimum ograniczyliśmy podaż czerwonego mięsa oraz węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym  

W diecie nie znajdziesz: 

– produktów pszennych

– dodanego cukru

– surowego mleka

– produktów przetworzonych

– źródeł tłuszczów trans

WYKLUCZENIA

Bez soli, pszenicy, mleka krowiego, produktów wysokoprzetworzonych.

DLA KOGO?

Dla osób chcących wzmocnić układ krwionośny, uregulować ciśnienie krwi i obniżyć cholesterol.

MAKROSKŁADNIKI

Węglowodany 40-45%, Tłuszcze 30-35%, Białko 15-20%

ZDROWY BALANS

Plan bogaty w warzywa, owoce, chude ryby i zdrowe tłuszcze.

Przykładowe supermenu diety

Śniadanie: Ziołowa pasta twarogowa z miętą, pieczywem żytnim i rzodkiewką

Drugie śniadanie: Sałatka z brokułem, serem mozzarella , papryką i sosem winegret

Obiad: Dorsz pieczony w sosie limonkowym z kaszą gryczaną i surówką

Podwieczorek: Pieczona gruszka z serkiem waniliowym i orzechami włoskimi

Kolacja: Gryczane naleśniki ze szpinakiem, ricottą i pomidorkami